Search This Blog

Wednesday, October 9, 2019

What to do? - Monsoon Season

Musim hujan sudah datang. Time utk buat yang berikut utk anak2 duri:

1. Tukar tanah dalam pasu utk mana2 pokok sendu. Kalau tak tukar, dikhuatiri akan kena stem canker (batang pokok jadi hitam).

2. Tanah yang di tanah pula, boleh add on tanah bakar as top soil.

3. Kalau nak sangat trim pokok (sbb tak tahan taman macam jungle), buat waktu pagi yang terik saja.

4. Bajalah tanah dgn baja serbuk atau butir2. Baja air spt air belacan, air roti, akan mudah hilang ke entah mana2 musim hujan ni.

5. Kena pindahkan pokok ke bawah atap rumah ke? Tak pernah dibuat saya. Kalau dia survive, mmg jenis baka kuat. Tu yang nak simpan lama2. Bagi yang menhadapi risiko banjir, mungkin perlu pindahkan pokok.

Soalan cepu emas:
Mana bagus, tanam pokok ros dalam pasu atau tanah?  Ni subjective. For me, saya suka tanam di tanah. Sbb:

1. Pokok ada freedom utk akarnya tumbuh. Walaupun tanah sekitar saya tidak subur (tanah bukit batu), saya buat planting bed menggunakan campuran tanah saya. Pokok ownroot di bawah membesar bagai johan bila ditanam di tanah.

Ownroot white prosperity

2. Survival rate lebih tinggi jika saya terpaksa meninggalkan anak2 duri untuk balik kpg, etc.

3. Anak2 pokok yang baru dibeli juga menunjukkan tahap kesuburan yang lebih tinggi berbanding dgn anak pokok baru yang ditanam dalam pasu. 

Anak2 kecil di tanah


Sekian.

No comments:

Post a Comment